پیش بینی قیمت طلا در سال 2021

پیش بینی قیمت طلا در سال 2021

پیش بینی قیمت طلا در سال 2021

سرمایه گذاری بر روی طلا و خرید و فروش این فلز زرد نه تنها در کشور ایران، بلکه در تمامی جهان، بسیار رواج دارد.

قیمت طلا پارامتر بسیار حساسی است و معمولا پیش بینی آن برای طولانی مدت بسیار دشوار است.

تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به صورت منطقه ای و در مقیاس بین المللی می توانند در قیمت نهایی طلا تاثیرگذار باشند و بازار طلا در کشور ایران نیز چندان از این قاعده مستثنی نیست.

در سال 2020، شیوع ویروس کرونا اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار داد. در این دوران، تولید در جهان به شدت کاهش پیدا کرد و در نتیجه این امر قیمت طلا به شدت رشد کرده و به بالاترین حد خود  در 6 سال گذشته رسید.

اگرچه سال 2020 روزهای درخشانی را برای فلز طلا رقم زد اما بازار جهانی بیش از هر زمان دیگری متلاطم بود و پیش بینی قیمت طلا حتی برای چند هفته بعد نیز با خطای بسیاری همراه بود.

بسیار این عدم قطعیت را ناشی از عدم تعادل اقتصاد جهانی در حضور ویروس کرونا می دانستند.

تغییرات قیمت طلا در 5 سال گذشته

حال در واپسین روزهای سال 2020 یک پرسش ذهن بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده است: آیا قیمت طلا روند صعودی خود را در سال 2021 حفظ می کند؟

پاسخ دادن به این پرسش در مقیاس جهانی به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد.

موسسه دفینیتیو متالز در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که تقاضا برای خرید طلا در سال 2020، 37 درصد افت داشته است اما این روند در سال 2021 رشد 9 درصدی را تجربه خواهد کرد.

همچنین پیش بینی می شود استقبال خریداران خرده پا در سال 2021، رشد 13 درصدی را تجربه کند. در صورتی که ویروس کرونا و شرایط وابسته به آن تغییر کند، بدیهی است که بازار سرمایه به سمت سایر منابع سوق پیدا می کند که در نتیجه آن، کاهش قیمت طلا در سال 2021 را شاهد خواهیم بود.

در مقابل، اگر شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بهبود پیدا نکند، سرمایه گذاران ترجیح می دهند در زیر چتر امن دارایی های مطمئن تری مانند طلا باقی بمانند و در نتیجه آن، قیمت طلا در 2021 نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

پیش بینی قیمت طلا در سال 1400

در مقیاس جهانی، مدل های مختلف، افزایش قیمت طلا در سه ماهه اول سال 2021 را با قطعیت بالا پیش بینی می کنند.

پس از این دوره و در صورت مهار ویروس کرونا و آغاز روند بهبود اقتصاد جهانی، توجه سرمایه گذاران به سایر حوزه ها جلب می شود. در چنین شرایطی و با افزایش تولید، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد.

این بدان معناست که در سه ماهه آخر سال 1399، قیمت طلا به بالاترین حد خود خواهد رسید و سپس با آغاز سال 1400 و در صورت مهار ویروس کرونا، قیمت این فلز زرد، روند نزولی را تجربه خواهد کرد.

سرمایه گذاری بر روی طلا

با این حال تعیین قیمت طلا در سال 1400 و در داخل کشور ایران کمی دشوار تر است. شرایط منطقه ای، تحریم ها، شروع ریاست جمهوری جدید آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 و شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا عوامل منطقه ای هستند که می توانند بر قیمت طلا در داخل کشور ایران تاثیر بگذارند.

از سویی دیگر، پایین بودن شاخص تولید ملی و انباشتگی سرمایه غیر گردشی که تنها بر روی چند منبع محدود متمرکز است، سبب شده است تا تقاضا برای طلا همواره در ایران بالا باشد.

بر اساس مستندات و پیش بینی های انجام شده، قیمت طلا در ابتدای سال 1400 به بیشترین مقدار خود در ایران خواهد رسید. این روند همگام با روند صعودی قیمت طلا در جهان است.

با این حال کاهش ارزش پول ملی، عدم قطعیت در تغییر سیاست های اقتصادی و بین المللی ایران و همچنین سیاست های غرب در قبال ایران، هر گونه پیش بینی قطعی در خصوص بازار طلا در این کشور را به شدت محدود می کند.

عوامل افزایش قیمت طلا در سال 1400

پیش بینی های بانک جهانی نشان می دهد که بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها در سه ماهه اول سال 2021 با ورشکستگی مواجه خواهند شد. این امر می تواند با وارد کردن شوک به اقتصاد جهانی، قیمت طلا در بازار را افزایش دهد. همچنین محرک های مالی، تضعیف دلار آمریکا و سیاست های مالی تورمی پارامتر های مهمی هستند که در صورت عدم تغییر، منجر به افزایش قیمت طلا در جهان و همچنین ایران، خواهند شد.

تورم ناشی از سیاست های انبساطی در کشورهای مختلف جهان که با هدف تحریک اقتصاد شکل گرفت، از جمله دیگر پارامترهای موثر در افزایش قیمت طلا هستند که از سال 2020 شروع شده و پیش بینی می شود در نه ماهه اول سال 1400 ادامه پیدا کنند.

عامل مهم دیگر که می تواند در افزایش قیمت طلا در سال 1400 نقش داشته باشد، خطرات ژئوپلیتیک منطقه و چالش های میان دولت آمریکا و چین است. التهابات خاورمیانه و خلیج فارس در کنار تورم ناشی از تحریم ها در کشور ایران، پایین بودن نرخ تولید ملی و سکون سرمایه های در گردش در این کشور از جمله پارامتر هایی هستند که زیر بنای سرمایه گذاری طلا در این کشور را تقویت می کنند.

عوامل کاهش قیمت طلا در سال 1400

تزریق گسترده واکسن ویروس کرونا و بهبود شرایط اقتصادی ناشی از این ویروس می تواند عامل مهمی در کاهش قیمت طلا در مقیاس جهانی باشد. پیش بینی می شود این روند نزولی، در صورت موفقیت واکسن، از اواسط سال 1400 اتفاق افتد.

قیمت طلا در مقیاس جهانی در رابطه تنگاتنگی با دلار آمریکا قرار دارد. در صورت ایجاد اصلاحات لازم در اقتصاد آمریکا، ارزش دلار می تواند بار دیگر افزایش پیدا کند که در نتیجه آن با کاهش قیمت طلا مواجه خواهیم بود.

بالا بردن نرخ بهره در آمریکا ترفند دیگری است که می تواند با کاهش قیمت طلا همراه باشد. تمامی این موارد منوط بر سیاست های اقتصادی کوتاه مدت دولت بایدن است که به مرور تا پایان سال 2021 اجرا خواهند شد.

قیمت طلا در سال 2021

یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت طلا در کشور ایران، سیاست های خارجی دولت بایدن در خصوص تحریم های ایران است.

پیش بینی می شود در صورت بازگشت به برجام و از بین رفتن تحریم های بین المللی، قیمت دلار و طلا در بازار ایران کاهش قابل توجهی را تجربه کند. المان سیاسی مهم دیگری که در سرمایه گذاری بر روی طلا در سال 1400 باید در نظر گرفته شود، انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 خواهد بود.   

سرمایه گذاری روی طلا در سال 1400

پیش بینی ها حاکی از افزایش قیمت طلا در سال 1400 است. قیمت این فلز زرد تا سه ماهه اول سال 1400 رشد صعودی را تجربه خواهد کرد.

شرایط اقتصادی ایران، رکود بازار، تحریم های خارجی و همچنین انتخابات می تواند شیب رشد را اندکی دچار تغییرات کند اما انتظار نمی رود آن را ثابت یا منفی کنند. در صورت موفق بودن فاز اول واکسیناسیون کرونا در شش ماهه دوم و سوم سال 1400، تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی کاهش پیدا خواهد که در نتیجه آن، رشد نزولی برای ارزش این فلز زرد پیش بینی می شود.

با این حال رکود بازار، شرایط نابسامان اقتصادی در کشور ایران و همچنین تداوم تحریم های همه جانبه ممکن است اجازه ندهد ارزش این فلز در ایران چندان کاهش پیدا کند.

واکنش بازار نسبت به خبر کشف واکسن کرونا در اواخر سال 2020

بازار طلا یک سیستم آشوبناک درجه دوم است که نسبت به هر پیش بینی واکنش نشان می دهد.

اگرچه می توان با قطعیت بالاتری تغییرات قیمت طلا در شش ماهه اول سال 1400 میلادی را پیش بینی کرد، اما تعیین ارزش این فلز زرد رنگ در شش ماهه دوم منوط بر پارامترهای بیشتری است و در نتیجه آن عدم قطعیت محاسبات افزایش پیدا می کند.

مهم ترین پارامتر در این راستا، اقتصاد ابرقدرت های دنیا و کشورهای کوچک تر در سایه ویروس کرونا خواهد بود. امید آن وجود دارد که پس از واکسیناسیون، رونق دوباره اقتصاد بتواند توجه و اعتماد سرمایه گذاران به سایر بخش های بازار را جلب کند.

admin
ارسال دیدگاه