انواع عیار طلا؛ کدام عیار بهتر است؟

عیار طلا همراه با جزئیات

راهنمای خلوص طلا به این موضوع می‌پردازد که عیار چیست، چند قیراط را می‌توان در تکه‌های جواهرات طلای خالص یافت، برخی از رایج‌ترین اعداد عیار و معنای آنها را توضیح می‌دهد.
از 4000 سال قبل از میلاد مسیح در برخی از نقاط جهان برای ساخت جواهرات از طلا استفاده می شد و هنوز هم محبوبیت زیادی دارد.

چه در حال خرید حلقه ازدواج طلا، حلقه نامزدی طلا، گردنبند شخصی، گوشواره یا چیز دیگری باشید، یکی از اصطلاحاتی که هنگام خرید جواهرات طلا با آن مواجه خواهید شد «قیراط» است. بسیاری از مردم در مورد اینکه دقیقاً یک قیراط چیست و سطوح مختلف قیراط چگونه محاسبه می شود مطمئن نیستند، بنابراین این راهنما همه آنچه را که باید بدانید را به شما می گوید، در مورد اینکه قیراط چیست؟ و چند قیراط را می توان در قطعات طلای خالص یافت.

عیار چیست؟

عیار اصطلاحی است که برای توصیف خلوص طلا استفاده می شود. از نظر فنی، این با محاسبه وزن طلا نسبت به وزن کل یک کالا، مانند انگشتر یا گردنبند طلا محاسبه می شود.

از آنجایی که بسیاری از جواهرات طلا می توانند حاوی ناخالصی ها یا سایر فلزات مجاز باشند، وزن دقیق طلا معمولاً 100 درصد وزن کل اقلام نیست و منجر به این می شود که قطعات مختلف جواهرات طلا دارای سطوح عیار متفاوتی باشند.

برای مشاهده ساده ترین روش محاسبه طلا رو لینک کلیک کنید.

وقتی صحبت از طلا به میان می آید، یک عیار معادل 1/24 وزن کل کالا است، بنابراین حداکثر تعداد عیار در هر قطعه جواهر طلا 24 عدد است. یک انگشتر طلای 24 عیار کاملا از طلای خالص ساخته شده است، در حالی که یک حلقه 14 عیار؛ به عنوان مثال، دارای 14 قسمت طلا و 10 قسمت فلز آلیاژی است.

عیار طلا

جدول عیار طلا

در زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های اروپایی «عیار» را «قیراط» (carat یا Karat) با حرف اختصاری K می‌نامند که این قیراط را نباید با قیراط که یک یکای جرم برای اندازه‌گیری جرم سنگ‌های قیمتی و مروارید است اشتباه گرفت. هر قیراط ۲۰۰ میلی‌گرم (۰٫۲۲ گرم) است.

به عنوان مثال 18k یعنی طلای 18 عیار

عیار طلا

طلای خالص چه عیاری دارد؟

هر کسی که به دنبال یک جواهر طلای خالص است باید به طور انحصاری بر روی اقلام 24 عیار یا 24K تمرکز کند. 24k معادل طلای خالص است، بدون اینکه هیچ ناخالصی یا آلیاژ اضافی داشته باشد.

با این حال، در حالی که جواهرات طلای 24 عیار ممکن است تصفیه شده ترین باشند و می توانند قیمت بالایی داشته باشند، اما دارای معایبی است. در زیر، در مورد برخی از رایج ترین سطوح قیراط جواهرات طلا بیشتر خواهید یافت:
1️⃣ 24k عیار (100% طلای خالص)، همانطور که در بالا گفته شد، تماماً از طلای خالص ساخته شده است. این به آن بالاترین مقدار محتوای طلا و ارزش بالایی برای مطابقت می دهد. با این حال، یافتن جواهرات 24 عیار یا طلای خالص بسیار نادر است، زیرا طلا به خودی خود می تواند به طرز شگفت آوری ظریف باشد، خم شود و نسبتاً راحت خراشیده شود. به همین دلیل، طلا اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می شود و تعداد قیراط ها را کاهش می دهد.

24 عیار

2️⃣ 22k عیار (91.7% طلا و 8.3% فلزات آلیاژی) حاوی 91.7% طلا است و 8.3% باقیمانده از فلزات دیگری تشکیل شده است که به عنوان مثال می تواند شامل نقره، مس، پالادیوم و پلاتین باشد. این نوع زیورآلات اغلب به دلیل داشتن طلا قیمت بالایی دارند اما از دوام بیشتری نسبت به طلاهای خالص برخوردارند.

22 عیار

3️⃣ 18k عیار (75% طلا و 25% فلزات آلیاژی) حاوی 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات آلیاژی است که دقیقاً 75% طلا و 25% فلزات دیگر کار می کند. این نوع طلا ممکن است به اندازه قطعات 24 یا 22 عیار درخشندگی نداشته باشد، اما دوام عالی دارد و با الماس و جواهرات به خوبی کار می کند.

18 عیار

4️⃣  14k عیار (58.3٪ طلا و 41.7٪ فلزات آلیاژی) پله بعدی از 18k است و در واقع یکی از رایج ترین مقادیر عیار است که می توانید در جواهرات طلای تجاری موجود در سراسر ایالات متحده و سایر نقاط جهان پیدا کنید. این شامل 58.3٪ طلا و 41.7٪ فلزات دیگر است، بنابراین بیش از نیمی از محتوای یک قطعه 14k طلا است. جواهرات 14 هزار تومانی در مقایسه با جواهرات 18 یا 22 هزاری ظاهری کسل کننده دارند، اما مقرون به صرفه تر و قوی تر هستند.

5️⃣  10k عیار (41.7٪ طلا و 58.3٪ فلزات آلیاژی) یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها است. همچنین به عنوان کمترین مقدار قیراط هایی که می توانید داشته باشید در نظر گرفته می شود، در حالی که هنوز از نظر فنی یک قطعه از جواهرات طلایی اصیل را طبقه بندی می کند. این شامل فقط 41.7٪ طلا و 58.3٪ فلزات دیگر است که آن را بسیار قوی، سخت و نسبتا ارزان می کند.

چرا طلا عیار دارد ؟

طلای خالص بسیار نرم است و خیلی راحت تغییر شکل میدهد به همین دلیل طلایی که در جواهرسازی استفاده میشود ، طلای خالص نیست. چرا که شکل و لعاب خود را با کوچکترین ضربه ای و یا فشاری از دست میدهد.

استفاده عیار در هر منطقه ای یا هر کشوری ، متفاوت است. در کشورهای اروپایی به دلیل قیمت کم عیارهای پایینتر ، استفاده از این نوع عیار ها رونق زیادی دارد اما در کشور های شرقی بلعکس است ، چرا که در این کشورها مردم نگاهی سرمایه ای به طلا دارند و همین امر باعث میشود تا از طلا با عیار های بالا استفاده کنند .

اگرچه شرایط اقلیمی نیز در این موضوع بی اثر نیست ، چرا که رطوبت بالا باعث تیرگی طلاهایی ، با عیار پایین‌تر می‌شود پس نتیجه میگیریم در آب و هوای گرم و مرطوب ،عیار بالا طرفداران بیشتری دارد و در هوای خشک و خنک این موضوع برای عیار های پایینتر صدق میکند.

هندی

و اما در ایران :

؛ در ایران معمولاً از عیار ۱۸ استفاده می‌شود و عیارهای ۲۰ و ۲۲ هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید با عیار پایین‌تر از ۱۸ فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است.

البته در گذشته طلاهای ۱۷ عیار هم در ایران ساخته می‌شدند.

عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰۰٪) ضرب می‌شوند.

منطقه

عیار مرسوم

بیشتر درکشورهای عربی، چین، هنگ کنگ و تایوان

۲۴ عیار – حداقل ۹۹٪

بیشتر در کشورهای عربی، هند، بنگلادش، پاکستان و سری لانکا

۲۲ عیار (۹۱٫۶٪)

بیشتر درکشورهای عربی منطقه و حوزه خلیج فارس

۲۱ عیار (۸۷٫۵٪)

بیشتر درجنوب اروپا و پرتغال

۱۹٫۲ عیار (۸۰٪)

بیشتر در جنوب اروپا، ایران و مصر

۱۸ عیار (۷۵٪)

بیشتر در شمال اروپا، اسکاندیناوی و آلمان

۸ تا ۱۸ عیار (۳۳٬۳٪ تا ۷۵٪)

بیشتر در روسیه و شوروی سابق

۹ عیار و ۱۴ عیار قدیم (۵۸۳ از هزار) و جدید (۵۸۵ از هزار)

بیشتر در بریتانیا

۹ تا ۲۲ عیار (۳۷٫۵٪ تا ۹۱٫۶٪)

بیشتر درایالات متحده و کانادا

۱۰ تا ۱۸ عیار (۴۱٫۷٪ تا ۷۵٪)

کدام عیار طلا بهترین است؟

بسیاری از مردم به طور خودکار تصور می‌کنند که جواهرات با تعداد عیار بالاتر به طور کلی مطلوب‌تر هستند، اما واقعیت کمی پیچیده‌تر از این است. هیچ ‘بهترین’ عدد عیار وجود ندارد و تعداد مناسب عیار برای شما به نیازها، بودجه و ترجیحات شما بستگی دارد.

برخی از مردم شاینی بودن و درخشش طلا را دوست دارند، بنابراین می‌خواهند اقلامی با اعداد عیار بالا مانند 22k پیدا کنند و از پرداخت هزینه اضافی بدشان نمی‌آید.

در همین حال، دیگران می‌خواهند اقلام قوی‌تر، بادوام‌تر، ماندگارتر و ارزان‌تر را نیز بیابند و در عوض مواردی مانند 10k و 14k را انتخاب کنند. به طور کلی، 14k و 18k به عنوان سطوح ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند که تعادل خوبی بین کیفیت، قدرت، درخشش و قیمت ارائه می‌دهند، اما ممکن است متوجه شوید که 10k یا 22k بیشتر برای نیازهای شما مناسب است.

برای خرید طلا، مطابق با بودجه و سلیقه تان حتما با پشتیبانی ما در تماس باشید، مشاورین ما از ساعت 9 الی 21 پاسخگوی مستقیم سوالات شما خواهد بود. منتظرتان هستیم. 

ما را از طریق کانال های یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و آپارات دنبال کنید و عضوی از مجموعه بزرگ زرطلا شوید. 

✨ وقتشه بدرخشی ✨

admin
ارسال دیدگاه